|
- Aktualności » Wiadomości dnia • Z ostatniej chwili • Kronika policyjna • Pogoda • Program TV
- Kultura » Imprezy • Wystawy • Kino: Milenium · Rejs • Filharmonia • Teatr: Nowy · Rondo · Lalki Tęcza
- Informator » Baza firm i instytucji • Książka telefoniczna • Apteki • Bankomaty • Urzędy
- Słupsk » Plan miasta • Rozkład jazdy: MZK · PKS • Galeria • Historia • O Słupsku • Kamera • Hot Spot
- Pod ręką » Menu Online • Auto Moto • Nieruchomości • Praca • Ogłoszenia
Pb 95 zł |
ON zł |
Lpg zł |
USD zł |
EUR zł |
CHF zł |
Kategoria: Aktualności
MZK testuje nowy ekologiczny autobus
Rozmiar tekstu: A A A
Fot. Marcin Kamiński |
To Solaris Urbino 18 Hybrid z napędem elektryczno-spalinowym. Tym autobusem będzie można podróżować wyłącznie na linii nr 1 (od pętli przy ul. Dmowskiego do pętli przy ul. Gdyńskiej). Być może jeśli autobus przejdzie pomyślnie testy zużycia paliwa pojawi się na stałe na naszych ulicach.
- Taki test był możliwy dzięki uprzejmości firmy Solaris, która udostępniła nam ten autobus w porozumieniu z Miejskim Zakładem Komunikacji - mówi Marcin Grzybiński, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Słupsku.
Autobus jest nowy, wręcz pachnie świeżością. Łączy w sobie najnowocześniejsze rozwiązania ekologiczne, które pomagają dbać o niskie zużycie paliwa, a co za tym idzie - o środowisko naturalne.
- Dzięki temu napędowi osiągnięta redukcja emisji spalin sprawia, że hybrydowy Solaris to autobus przyjazny środowisku naturalnemu i mieszkańcom miast. Właściwości napędu elktryczno-spalinowego sprawiają, że jazda autobusem hybrydowym jest bardzo komfortowa i ekonomiczna. A co ciekawe, im większe natężenie ruchu, tym większe korzyści z zastosowania napędu hybrydowego, czyli zmniejszenie zużycia paliwa od 15 do nawet 30 procent - wylicza Grzybiński.
Napęd hybrydowy ma znacznie więcej zalet. Dzięki niemu, a dokładniej mówiąc silnikom elektrycznym, które napędzają autobus, oszczędza się silnik spalinowy oraz co za tym idzie - rzadziej wymienia się olej. Baterie, które są zainstalowane w autobusie i służą do jego ruszania, są ładowane w momencie hamowania pojazdu oraz z nadwyżek mocy silnika spalinowego.
- Autobus będzie u nas tylko przez tydzień, ale liczymy na to, że w przyszłości zagości w Słupsku na stałe. Należy tylko podpowiedzieć naszym pasażerom, że ostatnie drzwi autobusu otwierane są przez pasażerów guzikiem zarówno z zewnątrz jak i z wewnątrz pojazdu - dodaje dyrektor ZTM.
Miejski Zakład Komunikacji dysponuje łącznie 69 pojazdami, z których większość to autobusy napędzane olejem napędowym. Są jednak wśród nich autobusy spełniające najwyższe do tej pory normy ekologiczne - napędzane gazem ziemnym CNG oraz etanolem. Tymczasem sytuacja spółki nie jest zbyt wesoła, bo ma dziesięć milionów długu, przynosi 700 tysięcy złotych straty rocznie. Koszt zakupu autobusowej hybrydy to rząd około 1,2 -1,3 mln zł za sztukę.
Autobusy napędzane etanolem to najdroższa i najmniej jak do tej pory opłacalna inwestycja Miejskiego Zakładu Komunikacji. Etanolowce, czyli proekologiczne autobusy na alkohol, od początku wzbudzają w Słupsku dużo kontrowersji. Słupskie MZK zakupiło takich pięć - każdy za 800 tys. zł. Problem w tym, że paliwo trzeba sprowadzać ze Szwecji, ponieważ tylko tam produkowany jest specjalny dodatek do etanolu, który powoduje, że alkohol nie niszczy silników. Dodatkowo autobusy na etanol powodują straty w spółce rzędu 700 tys. zł rocznie. Powodem jest właśnie drogie paliwo. Aby ich utrzymanie było w miarę opłacalne, autobusy były wynajmowane do testowaania w innych miastach, a nawet państwach.
Informacje na temat artykułu:
autor: | Marcin Kamiński |
Źródło: | POLSKA Dziennik Bałtycki |
data dodania: | 2009-09-03 |
wyświetleń: | 7740 |
O serwisie ::
Reklama ::
Polityka Prywatności ::
Kontakt
Copyright 2003-2024 by Studio Reklamy "Best Media". Wszelkie prawa zastrzeżone.
Aktualnie On-Line: 3 Gości